Het is bekend dat sparen door een negatieve rente geld kost, 1 op de 10 spaarders zijn geld gewoon op een spaarrekening laat staan. De AFM heeft een onderzoek gedaan en dit was een conclusie daaruit.
De meeste deelnemers aan het onderzoek (34%) zeggen hun spaargeld ‘fysiek’ te gaan bewaren als de rente negatief wordt. In een kluis of zelfs in de oude sok. Eén ding is zeker: dat geld levert dan zeker geen rendement op. Daarnaast loop je ook nog eens het risico je spaargeld door een inbraak of brand kwijt te raken.

“Het is wel duidelijk dat er niet gespaard wordt om rijk te worden,
want dat is met de huidige rentevergoeding gewoon niet mogelijk”

Veel consumenten sparen omdat ze een buffer willen hebben, bijvoorbeeld voor het aankopen van een koelkast of auto, of voor een verre reis of studie.

Hoewel het aanleggen van een buffer verstandig is, lijken we daarin toch wat door te schieten. Enerzijds geven consumenten aan dat ze gemiddeld 3 maandsalarissen als buffer achter de hand willen houden, anderzijds blijkt dat er gemiddeld € 28.000,- op een spaarrekening staat. Dat is voor de meeste Nederlanders toch heel wat meer dan 3 maandsalarissen?!

Verder is het opvallend dat veel consumenten niet alleen voor aankopen sparen, maar ook voor de lange termijn. Met name voor pensioenaanvulling, tijdelijke tegenslag of studie van de kinderen.

“het is onze uitdaging de consument te laten inzien dat beleggen vaak de enige oplossing is om de gewenste financiële doelstellingen te kunnen halen”

Angst
Consumenten vinden het gevoel direct bij hun geld te kunnen komen kennelijk belangrijker dan het rendement. Dat met beleggen naar verwachting een (veel) beter rendement kan worden gemaakt weegt voor velen niet op tegen de kans op een mogelijk verlies.

het blijft een uitdaging voor de financieel adviseur om via inzicht en overzicht de consument te laten inzien dat beleggen vaak de enige oplossing is om de gewenste financiële doelstellingen ook echt te kunnen halen of in ieder geval goed te benaderen.

Doelstellingen
De financieel adviseur brengt concreet in beeld wat de financiële doelen van de consument zijn. En welk rendement nodig is om die te kunnen behalen. Veel consumenten zullen op basis daarvan wel degelijk bereid zijn om enige vorm van risico te accepteren. Zeker als er eenvoudige en transparante oplossingen worden aangeboden. Inzicht en een goed beeld van de uiterste scenario's van meest en minst haalbare situatie maakt niet alleen bewust maar dus ook niet meer eng.

Hier ligt een concrete kans voor de financieel adviseurs en consument: baseer je wensen en doelen en het advies op concrete doelstellingen van de consument en regel ze met eenvoudige spaaroplossingen.

En wat is dan die eenvoudige oplossing?
Maak haar niet complex en bewerkelijk!

Profielfondsen (ben je voorzichtig of defensief?) en lifecycle fondsen (welke beleggingkeuze past bij je levensfase en leeftijd?) of de combinatie van deze 2 zijn prima oplossingen voor een hele grote groep consumenten met spaarwensen. Kenmerkend voor deze fondsen is dat zij lage kosten kennen en gemanaged worden op basis van risicobeheersing. Dat ontzorgt niet alleen de consument, maar ook de financieel adviseur.

Doordat we samen met u keuzes maken op basis van het verkregen inzicht, in plaats van angst, bieden we als adviseur toegevoegde waarde die optermijn zeer kostbaar en van grote waarde blijkt te zijn. En dat is nu net wat de consument graag wil.